Kalau yang buruk cepat sangat ikut

Pening kepala dengan karenah izzmi ni, sejak pandai bercakap, apa saja yang kita cakap dia ajuk dan ikut, tambah2 kalau yang buruk dan tak elok tue cepat sangat dia hafal, berapa kali dah aku pesan pada alia dan alissa cakap yang elik2 nanti adik ikut, bila tak makan saman juga aku warning alia dan alissa kalau adik sebut perkataan yang buruk tue siap korang…,

perkataan favourite izzmi, ialah  ‘hitam’    mentang2 dia putih kat semua orang dia kata hitam, yang selalu jadi mangsa kakak2 dia lah.., kalau dia marah dia akan sebut ‘kakak hitam…hitam…hitam…, kadang2 aku dan abahnya pun kena juga mama hitam, abah hitam, lebih krtikal lagi dia sebut  hitam ke####g   inilah masalahnya kalau ada yang besar, tunjuk contoh yang tak baik…geram jugak aku ni.. tapi izzmi ni tersangatlah cerdik bila kakak dia balas balik kata2 dia , adik yang hitam, izzmi akan jawab,   “tak…, izzmi omei (comel)” hairan betul aku, seolah2 dia tahu maksud perkataan tue waktu dan ketika yang macamana sesuai digunakan, kalau marah perkataan apa yang harus cakap, kalau waktu2 biasa perkataan apa..kadang2 tak sangka, kita taksusah2 nak ajar tapi oleh kerana dia selalu dengar dia akan ikut. Contoh, abah dia selalu speaking ngan izzmi ni, tak ajar pun tapi izzmi boleh ingat dan sebut,  finish, no more, take one, dan banyak lagilah . mulai sekarang kena hati2 bercakap dengan izzmi, cuma yang aku tak tahan, izzmi selalu pergi intai selak seluar kakak2nya  sambil tanya  ‘kakak yak (berak) takk???’  bukan kakak dia jer, aku dan abah dia, nenek dan tok ayah pun selalu dia kebek seluar atau kain orang tanya soalan tue. Ini mesti babysitter selalu buat dan tanya macam tue kat dia  he..he…

Btw kat bawah ni gambar aktiviti hujung minggu kita orang, tak buat apa2 jalan kat pasar malam jalan tar dan pergi alamanda putrajaya.

weekend

kat alamanda izzmi lepas bebas berlari2 kat hall tengah tue, sampai tak mau balik, puas pujuk

Leave a comment